brandveilig

Zes best practices voor brandveiligheid in de bouw

0 Shares
0
0
0

Brand is een van de duurste risico’s voor een gebouw. Volg deze stappen om het risico op brand in uw gebouw te verkleinen.

Brandveiligheid gebouw

Een brand in uw commercieel onroerend goed is een van de moeilijkste uitdagingen die u kunt tegenkomen.

Tussen medische kosten, verloren lonen, schade aan uw gebouw en onderbrekingen van de dienstverlening, zijn branden een van de duurste gevaren. In 2019 veroorzaakten branden in de Verenigde Staten alleen al bijna 14,82 miljard dollar aan materiële schade, volgens Statista. Daarom is het zo belangrijk stappen te ondernemen om gevaren te herkennen en ze te corrigeren.

Gelukkig kan een gemeenschappelijke reeks NFPA- en lokale normen uw team helpen waarschuwingssignalen te herkennen en u helpen risico’s proactief te beheren – ongeacht wie uw gebouw betrekt. Hier zijn een aantal aanbevelingen voor facility managers om zich voor te bereiden op brandpreventie.

1. Plan

Communicatie is een van de krachtigste middelen om brand te voorkomen. Of u nu een gebouw beheert met meerdere huurders of meerdere gebouwen, u werkt met veel verschillende bedrijven.

Elk van hun activiteiten creëert een unieke set van brandrisico’s, die een persoonlijk plan vereisen. Zoals elk bedrijf kunnen hun activiteiten evolueren. Daarom moet uw facilitaire staf regelmatig communiceren over alle veranderingen die uw huurder doorvoert, zoals

Aangepaste werkgebieden
Nieuwe producten, diensten, materialen of activiteiten
Alternatief energiegebruik
Bijgewerkt beleid
Toegenomen aantal werknemers

Wanneer u een nieuw bedrijf in uw gebouw verwelkomt, kunt u overwegen de huurder te vragen een contract te ondertekenen waarin staat welke operationele wijzigingen communicatie met uw team vereisen. Het contract schept vanaf het begin verwachtingen en helpt u om u bewust te blijven van nieuwe activiteiten die het brandrisico van uw gebouw kunnen vergroten.

2. Controleer elektrische risico’s

Nadat uw huurders zich hebben verbonden aan een communicatieplan, is het aan uw team om het algemene eigendom en de structuren erin te onderhouden. Een van die structuren is het elektrische systeem.

Beschouw het elektrische distributiesysteem van uw gebouw als het zenuwcentrum van uw gebouw. Slechts één defecte draad kan een verlies van een miljoen dollar veroorzaken.

Uitgelicht: Onderhoud Noodverlichting Inspectie | Controle Noodverlichting | Advies

Omdat de plaatselijke en landelijke elektrische voorschriften verschillen, moet u het elektrische systeem van uw gebouw ten minste om de vijf jaar laten inspecteren door een erkende elektricien, of zoals aanbevolen door uw plaatselijke deskundigen. Hoewel een professionele aannemer de omvang van de inspectie moet bepalen, kunt u uw elektricien vragen om:

Verifieer dat alle bedradingsschema’s en handleidingen recente gebouw updates weergeven.

Uw elektrische apparatuur te beoordelen, inclusief motoren, transformatoren, en controles.

Controleer zekeringen, stroomonderbrekers, beveiligingsrelais en motoroverbelastingsrelais om er zeker van te zijn dat elk component in goede fysieke conditie is en werkt binnen zijn belastingsniveau.

Voer infrarood scans uit om vroegtijdige waarschuwingssignalen te ontdekken.

Documenteer de inspectieresultaten. Vermeld de datum van de test, wie de test heeft uitgevoerd en de geteste apparatuur.

Door de tijd te nemen om uw elektrische apparatuur regelmatig te controleren, kiest u voor een effectieve, goedkope en eenvoudige manier om de brandrisico’s van uw gebouw te verminderen.

3. Verlaag de verwarmingsrisico’s

Net als elektrische risico’s moet ook de verwarmingsinstallatie van uw gebouw regelmatig worden gecontroleerd door een erkende aannemer. De verwarmingseenheid moet worden schoongemaakt, op lekken worden gecontroleerd, op verbranding worden getest en elke regelaar moet worden gecontroleerd. Andere overwegingen zijn:

Vermijd opslag van brandbare stoffen in de buurt van verwarmingsapparatuur

Zorg voor voldoende vrije ruimte bij de uitlaatopeningen

Beperk het gebruik van draagbare kachels, vooral op brandbare vloeren

Als uw huurders extra warmteopwekkende apparatuur gebruiken, plaats deze dan uit de buurt van brandbare risico’s. Met de volgende tips kunt u het risico op brand door draagbare verwarmingstoestellen verkleinen.

Houd ruimteverwarmers en draagbare verwarmingstoestellen ten minste 15 cm verwijderd van brandbare materialen (papier, dozen, muren, houtwerk).

Sluit elektrische kachels alleen aan op circuits die de extra belasting aankunnen. Dit soort kachels verbruikt veel meer stroom dan een gloeilamp of een elektrisch aangedreven handgereedschap.

Gebruik alleen de brandstof die door de fabrikant van het verwarmingstoestel wordt voorgeschreven.

Laat het verwarmingselement afkoelen alvorens brandstof bij te vullen. Bewaar de brandstof niet in de buurt van het verwarmingstoestel.

Laat verwarmingstoestellen niet onbeheerd achter, ook niet ‘s nachts.

4. Controleer brandblussers

Nadat u de structurele en operationele risico’s in uw gebouw hebt geïdentificeerd, is het tijd om uw gebouw te beveiligen als er brand ontstaat. Draagbare brandblussers zijn een effectieve eerste verdedigingslinie tegen kleinere branden – zolang u ze onderhoudt, ze strategisch plaatst en ze op de juiste manier gebruikt.

Tip: Droge Blusleidingen Onderhoud | NEN 1594 Controle

Aangezien er verschillende werkzaamheden plaatsvinden in uw pand, moet u ervoor zorgen dat u de juiste brandblussers in uw gebouw hebt. Hieronder vindt u de soorten branden die uw brandblussers aankunnen op basis van hun classificatie:

Klasse A: gewone materialen zoals stof, hout en papier

Klasse B: brandbare stoffen en ontvlambare vloeistoffen

Klasse C: elektrische branden

Multifunctioneel: geëtiketteerd A-B, B-C, of A-B-C. Kan de hierboven vermelde soorten branden aan.

Nadat u de brandblussers hebt aangeschaft die geschikt zijn voor de risico’s van uw gebouw, plaatst u ze op een goed zichtbare plaats en beschermt u ze tegen beschadiging. Hieronder vindt u een aantal overwegingen voor de plaatsing, gebaseerd op uw gebouw:

Ten minste één brandblusser binnen 100 voet van elke activiteit op een terrein

Ten minste één brandblusser van klasse 2A op elke verdieping van een gebouw met meerdere verdiepingen

Ten minste één brandblusser van klasse 2A of hoger voor elke 3.000 vierkante meter

5. 5. Test sprinkler eisen

Als brandblussers uw eerste verdedigingslinie zijn, dan zijn sprinklersystemen de laatste beschermingslaag van uw gebouw. Kortom, sprinklersystemen redden levens door oppervlakken af te koelen en nat te maken, het vuur van brandstofbronnen te beroven en een flashover te voorkomen.

Voordat een nieuw bedrijf officieel zijn intrek neemt, dient u zich ervan te verzekeren dat uw sprinklersystemen voldoen aan de ontwerpvereisten van het verwachte gebruik van het gebouw. Een gediplomeerde brandbeveiligingsinstallateur kan u helpen om de volgende punten te controleren:

De huidige watervoorziening van uw gebouw

Het potentiële gevaar van het gebouw en de beschermingseisen

Het type sprinklerkoppen en leidingen dat nodig is

Als eigenaar van een gebouw, variëren uw structuren en dus ook uw vereisten. In deze gevallen verwijzen wij u naar de NFPA 13, die industrie benchmarks bevat voor commerciële faciliteiten.

Het is vermeldenswaard dat de meest voorkomende oorzaak van sprinklerstoringen opzettelijk of onopzettelijk gesloten afsluiters zijn. Om deze reden moet u uw lokale brandweer vragen om elk kwartaal een twee-inch afvoertest uit te voeren en uw waterregelkleppen te inspecteren om er zeker van te zijn dat ze open blijven.

Jaarlijkse tests kunnen u en uw huurders de gemoedsrust geven dat uw brandblussers en sprinklers zullen werken wanneer u ze het meest nodig hebt. Als deze apparaten kunnen helpen om de verspreiding van zelfs maar één brand te stoppen, kan dat miljoenen dollars besparen. Dat is goed besteedde tijd.

0 Shares
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You May Also Like